tisdag 30 maj 2023

Bra att ha grejer som farmor lärt mig.

Tänkte bara på bra att ha saker. När man arbetar i trädgården så blir det lite jobbigt att använda händerna och då tänker ni direkt på spaden. 

Spaden är bra och den använder man mest enligt mig. Sen är det alltid bra att ha en grep då den hjälper dig om du lyfter upp växter ur jorden så den kan komma emellan rötterna som en spade inte kan. 

Efter dessa två redskap så är en kratta och räfsa bra hjälpredor i trädgården vår, sommar och höst.Sen är det de mindre redskapen som jag inte vill vara utan, det är sekatören, lilla handspaden, saxen och maskrosjärnet.



Det sistnämnda är något jag använder en hel del, nu för tiden, det finns även nya varianter av den som skyddar ryggen men jag kör det gamla hederliga sättet som min farmor visade mig. 

När vi va små fick vi 10 öre per maskros som vi plockade upp ur hennes trädgård. Det var inte det roligaste jobbet men vi fick en slant och våfflor till fika. Sen skapade min farmor en egen variant av maskrosjärn när hon gick i trädgården och pysslade. Hon hade tagit ett skaft från ett gammalt redskap och satt dit en spik som hon böjde till och sen gick hon i trädgården  och rev upp ogräs och slapp att böja sig ner i onödan och detta va innan de nya redskapen dök upp i butikerna. Det gäller att va finurlig och det va min underbara farmor.

Det är ofta som jag tänker på henne när jag är i trädgården. Små tips eller växter som hon hade eller vad vi fick uppleva i hennes trädgård.  Gungor i körsbärsträden å de blommade så enormt vackert. Hönsskit i gräsmattan då hon hade höns som gick fritt. Tulpaner som växte i mängder och för att inte tala om all rabarber och vinbär som hon hade. Det va ett paradis för ett barn att gå runt å mumsa på rabarber och vinbär. Sen hade hon ett land där vi fick hämta morötter som vi sprang upp till utekranen och sköljde av dem. Äppelträd hade hon i mängder så vi kunde plocka äpplen när man skulle åka till skolan.  Hennes pärlhyacinter va något vi rev av och hade i hinkar och lekte att det va soppa. Vi hade rum i syrenhäcken och hade många bra stunder där.

Farmor hade många tips som jag märker att jag anammat och det är jag stolt över.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hela tiden något nytt

Varje dag som man går ut och tittar till växterna så har det alltid hänt något nytt. Idag har potatisblasten börjat titta fram och nävor bör...