onsdag 3 maj 2023

En dag i taget


Idag startar min blogg, en blogg som jag tänkt ska handla om min trädgård, mina tankar och de saker som händer i trädgården och vad jag pysslar med. 
Att njuta av alla färger och alla insekter som surrar omkring en är underbart, men det finns även odlingstankar och kanske några bakverk eller matidéer som jag grejar lite med framöver.


I trädgården finns det alltid något som man vill greja med eller kanske inte alltid om man ska va ärlig, att rensa och plocka upp ogräs är kanske inte det man drömmer om men det kan vara en meditation för vissa eller en lugn stund för sig själv eller så är det bara något man måste göra för att få det fint längre fram på sommaren. För mig är det lite av alla tre sakerna jag just skrev, jag tycker om att gå runt och plocka för det är skönt att få det fint. 

Att ta bort ogräs och annat man inte vill ha i sin trädgård är som en befrielse ibland. Jag känner mig nöjd och glad efter att ha fyllt min lövkorg med ogräs. Nu när våren äntligen börjar visa sig med sol och ibland lite värme så kliar det i fingrarna och man vill börja med allt på en gång. Det som jag älskar med våren är när man följer för varje dag hur det blir allt grönare omkring mig. Det är så underbart.


Jag bor i den södra delen av Sverige så mina odlingsmöjligheter kan ibland vara enklare med vissa växter än på andra platser i landet men allt frodas inte ändå kan jag lova. Har försökt flera gånger med vissa växter men de vill bara inte växa hos mig, men skam den som ger sig, jag kämpar på. En dag kanske de lever livets glada dagar i min trägård, vem vet.

Hoppas ni vill följa mig här på Madames Hortensias blogg, dela tankar och ideér så vi kan hjälpa varandra. Det går bra att bara kika in om man vill med, det finns alltid något som jag tänker på eller funderar kring. 

Välkomna.

 


 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hela tiden något nytt

Varje dag som man går ut och tittar till växterna så har det alltid hänt något nytt. Idag har potatisblasten börjat titta fram och nävor bör...