onsdag 10 maj 2023

Planering till skapelse

I vintras, närmare bestämt i februari fick jag för mig att göra en ny rabatt. En rabatt till mina rosor. De har inte blommat så bra tidigare år och jag har försökt att skydda dem från rådjuren som gärna äter dess knoppar. Nu bestämde jag mig för att göra en rosrabatt i sten. 
Först gjorde jag några skisser och sedan när jag bestämt mig så var det bara att åka till Byggmax och införskaffa sten. Tungt och slitsamt men skam den som ger sig. 
Ibland tog jag två eller tre turer ner till brädgården för att få hem fler sten så jag skulle kunna lägga ut dem där jag tänkt att rabatten ska vara för att se hur många till det behövdes.



När alla stenar låg på plats och jag var nöjd med designen så var det dags att börja gräva bort gräsmattan, då fick man lyfta bort alla stenar innan man kunde börja gräva. 
Sen rallade vi jord från komposten för att fylla så att vi fick en plan yta att lägga markduk på. När det var klart skulle stenen på plats igen. Detta tog sin tid då det skulle vara i lod och ibland behövde man ta bort lite jord eller fylla i mer jord, mycket svett och många trötta muskler efter det passet kan jag lova.



När nästan all sten var på plats så blev det inte rätt, det stämde inte med några ynka centimetrar och det va inte roligt. Måste vi ta bort allt igen och börja om. 

Vi löste det tillslut och fick kanske inte den rakaste kanten i slutändan men vi var nöjda och det var det viktigaste. 
Om man inte har tillgång till verktyg och andra maskiner som kan skära sten i rätt storlek så får man lösa det så gott man kan och det gjorde vi.
Sen fyllde vi rabatten med jord och det fick plats en hel del.

Nu var det dags, jag hade grävt upp de rosor jag hade runt om i trädgården och sen hade jag även beställt hem tre nya rosor, "Burgund 81", "Aquarelle" och "Augusta Luise".  När man lagt ner så mycket jobb så vill man gärna ha någon ny ros också så jag hoppas dessa tre ska må bra hos mig.

















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hela tiden något nytt

Varje dag som man går ut och tittar till växterna så har det alltid hänt något nytt. Idag har potatisblasten börjat titta fram och nävor bör...