onsdag 17 maj 2023

Stenläggning i trädgården

I många år har jag pratat på att skapa en stenläggning ute i trädgården vid vår utemöbel men det har aldrig blivit av. Många kostnader är det, som att skaffa marksten i olika former så man kan få uteplatsen som man tänkt sig och då behöver det beställas och köras hem. Sen ska det vara stenmjöl och sättsand samt något som gör marken rak nog att göra allt arbete på.

Ja det är ett projekt och ett kostsamt sådant. Åren har gått och nu när vi skapade stenrabatten för rosorna så ville jag göra något åt den där platsen som jag tänkt på så länge.

Då såg jag första avsnittet av Trädgårdstider för denna säsong där Malin gör en dörrmatta ute i gräset  i sten till deras paviljong. Då kläcktes min idé. Nu skulle det skapas och arbetas efter deras design men i lite större skala.

Så jag satte igång och införskaffade småsten, sättsand, stenmjöl och betong.

Sen fick maken bygga en ram och det gick fort då vi redan hade material hemma för det sedan länge.

Å så började jag, vilket jobb det va 😅. Jag låg där på knä hela dagen och arbetade.


När kvällen kom va jag äntligen klar. 



Morgonen därpå så hade det inte funkat. Till min besvikelse så hade det inte satt sig och allt arbete va för inget.

Så jag fick ta bort alla småstenar igen och lägga i hinkar och börja om. Införskaffade mer betong och denna gång blandade jag inte utan det låg längst upp så stenen skulle ner i den så fort som möjligt. Denna dag fick maken hjälpa till och jag skapade ett nytt mönster som var lite lättare att lägga än dagen innan.


Nu va vi i full gång igen och kämpade med alla små stenar. Väl klara så vattnade vi på all sten och hoppades att det skulle funka.

Å jag blev så lycklig när jag såg att det satt sig. Äntligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hela tiden något nytt

Varje dag som man går ut och tittar till växterna så har det alltid hänt något nytt. Idag har potatisblasten börjat titta fram och nävor bör...