fredag 2 juni 2023

Funderingar

Jag har börjat fundera på hur jag kan ändra i min lavendelgång som jag kallar den för. 

Till en början var det Hostor (funkia) och lavendel i två rabatter mittemot varandra med en träram runt. Sen byggde vi på med armeringsnät och gjorde ett tak över gången och tog bort Hostan och ersatte med klematis och ettårig svartöga som skulle klättra där och skapa en mysig plats. Det funkade ok.

Men att köpa svartöga varje år har jag tröttnat på så den finns inte med i år och jag har flyttat andra klematis till denna plats och nu försöker de rota sig och må bra på en ny plats. En del av lavendeln är gammal så den är inte så fin längre men den ska jag ha kvar och föryngrar det som behövs. Däremot så har träramen runt om börjat mörkna och går sönder så det ser inte så fint ut längre.

Funderar på att skaffa nya ramar men i annat material och kanske bredda rabatterna lite. Mellan rabatterna är det gräs idag men jag har haft hemmagjorda betongplattor ovanpå gräset men gräset tog över så de flyttade jag på. 

Det har även slagit mig att jag skulle kunna ha sjösten där då den platsen är väldigt nära min asiatiska del där jag redan har sten. Men det är ju också mysigt med gräs. 

En annan fundering har varit att gräva nedåt och göra en gång som är lägre än rabatten men jag vet inte hur det skulle bli.

Jag vet inte vad jag ska hitta på än men något får det bli. Det lär inte ändras förrän först nästa år så jag får fundera vidare på vad som blir bäst. Det är många gånger som man går och funderar på hur man kan ändra, och uppdatera. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hela tiden något nytt

Varje dag som man går ut och tittar till växterna så har det alltid hänt något nytt. Idag har potatisblasten börjat titta fram och nävor bör...